Friday, July 6, 2007

Campurtangan Dalam Demokrasi Malaysia: Yayasan Jerman Salur Dana Terang-terangan kpd PKR


Frederich Nauman Foundation (FNF) telah menaja Parti Keadilan Rakyat melalui program Menjana Tenaga Kemenangan (MTK) anjuran Parti Rakyat Zon Selatan di Air Keroh, Melaka pada 10-11 Mac, 2007.

Frederich Nauman Foundation menaja menghidupkan Kelab Anwar Ibrahim dengan membantu kewangan untuk menghidupkan blog-blog seperti Merpati Jingga kepunyaan Faisal Mustafa (AJK Angkatan Muda PKR) yang mendapat pembiayaan RM10,000 daripada FNF untuk blog itu. FNF turut memberi bantuan kewangan kepada blogger Jeff Ooi (Screenshots) dan Raja Petra Kamaruddin
(
Malaysia-Today).

Berdasarkan kajian International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA), sistem
pilihanraya yang paling banyak diamalkan adalah “senarai perwakilan seimbang” (List proportional Representation). Di antara 199 negara, 70 mengamalkan sistem ini, 47 mengamalkan sistem “first-past-the-post”.

Nampaknya, pembangkang mempunyai usaha mengketengahakan sistem “ perwakilan yang seimbang”(Proportional Representation) yang diandai lebih adil kepada semua parti/pihak berbanding dengan sistem “first-past-the-post” yang mereka mendakwa menguntungkan parti seperti BN.

No comments:

Post a Comment